marți, 21 februarie 2012

Tort cu crema de bezea elvetiana si caramel




Imi plac torturile mici si inalte, cu blaturi negre, multe si subtiri, cu crema de caramel si cu ornamente care par sofisticate, dar de fapt sunt floare la ureche......cu alte cuvinte, acest tort "ciufulit" este pe deplin pe gustul meu.
M-am inspirat de la Sweetapolita, aici aveti reteta blatului in amanunt, iar aici e descrisa realizarea cremei si a decorului. M-au ajutat si experientele Mihaelei si ale Anei-Maria.
Eu n-am reusit sa fac poze in timpul prepararii, dar explicatiile (insotite de imagini) date de Sweetapolita sunt mai mult decat suficiente.

Ingrediente pentru 3 blaturi cu diametrul de 15 cm:
- 150 g faina
- 200 g zahar
- 50 g cacao
- o lingurita praf de copt
- o lingurita bicarbonat de sodiu
- 1/2 lingurita sare
- 60 ml ulei
- 100 ml lapte
- 100 ml cafea fierbinte
- 2 oua
- esenta de vanilie
- 1/4 lamaie

Cum procedam:
- stoarcem zeama unui sfert de lamaie si il amestecam cu laptele, il lasam asa 15 minute;
- incingem cuptorul la 180 grade;
- pregatim tava astfel: o ungem cu unt si o tapetam cu hartie de copt
- cernem ingredientele uscate: faina, zaharul, cacao, bicarbonatul, praful de copt, sarea;
- batem ouale cu telul, amestecam cu uleiul si laptele si apoi le varsam peste ingredientele uscate si le amestecam, timp in care turnam si cafeaua fierbinte si omogenizam.
- cantarim compozitia si o impartim la 3, ca sa obtinem blaturi egale;
- le coacem 30 minute la 180 grade; cuptorul meu nu prea respecta standarde, asa ca au fost coapte dupa 20 minute; cel mai bine faceti testul scobitorii: introduceti o scobitoare la mijlocul blatului, daca iese curata, e gata;
- dupa ce s-au racit de tot blaturile, le taiem in doua si astfel obtinem 6 blaturi subtiri, care nu mai necesita insiropare;

Pentru crema de bezea elvetiana cu dulce de leche avem nevoie de:
- dulce de leche obtinut dintr-o conserva de lapte condensat;
- 4 albusuri;
- 200 g zahar;
- 350-400 g unt;

Cum procedam:
- taiem untul in cuburi de 1-2 cm si il lasam la temperatura camerei
- batem albusurile cu zaharul intr-un vas de metal, apoi il transferam pe aburi. Le batem cu mixerul in continuare pe aburi, pana cand compozitia e fierbinte si se topeste zaharul;
- luam vasul de pe aburi si incepem sa mixam la viteza medie, timp de 10-15 minute, pana cand bezeaua e ferma si vasul s-a racit;
- incepem sa adaugam cate un cubulet de unt si mixam pana se incorporeaza, inainte de a adauga urmatorul cubulet de unt; spre final, crema are tendinta sa se taie, dar continuand sa adaugam unt si mixand, isi revine;
- adaugam dulce de leche si daca cumva e prea moale, o dam cateva minute la rece;

Daca as fi facut crema din cantitati duble, aici s-ar fi incheiat instructiunile retetei, dar mie nu mi-a ajuns pentru ornare, asa ca am improvizat o a doua crema de caramel pentru care avem nevoie de:
- 300 g dulce de leche
- 400 g frisca batuta bine

Asamblarea tortului:
- umplem blaturile cu un strat subtire de crema, apoi il imbracam in crema si formam volanele cu un dui sub forma de petala de trandafir (eu am folosit nr 104 de la Wilton); sunt convinsa ca daca foloseam crema de bezea elvetiana ar fi aratat mult mai bine, fiind o crema mult mai ferma....poate data viitoare imi calculez mai bine cantitatile. Pentru mai multe detalii privind tehnica decorarii cu volane, puteti urmari si acest video.



Pofta buna!



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu